16.2.13

Keluarga suatu yang indah

 Assalamualaikum 





Subhanallah, indahnya "mendirikan masjid",....


Seminggu yang lepas memang tersangat sibuk dengan kenduri kawen sepupu dan jiran sebelah rumah dulu *jiran dah pindah rumah baru tapi hubungan tetap erat seperti dulu*. Baru terasa lapang sikit masa bila semua kerja dan kenduri telah selesai dengan jayanya. Anak-anak buah semuanya dah balik menunjukkan cuti diorang dah habis. Rumah jadi sunyi sepi bila diorang dah balik semua. Tinggallah aku, ayah, ibu dan adik je lagi di rumah. Rumah sunyi sepi. Suara riang budak-budak tidak kedengaran lagi. Suara-suara ayah bermain dengan cucu-cucunya pun tidak kedengaran. Aku bersyukur sangat sebab dikurniakan keluarga yang besar sebegini. Syukur alhamdulillah Ya Allah. Walaupun kegembiraan ini hanya sementara, aku bersyukur sangat.





Bila kenduri kawen sebegini, semua ahli keluarga balik ke kampung. Riuh rendah dengan bunyi anak-anak saudara kaum kerabat keluarga-keluarga semua. Bersyukurnya ada mereka. Empat lima hari keramaian dirumah sepupu kawen haritu, dari hari sebelum nikah sampailah lepas nikah. Lepas majlis sanding haritu, malam tu pulak aktiviti membuka hadiah kawen dan aktiviti meneka jumlah hadiah dengan jumlah semuanya 150. Tu baru je hadiah dari belah pengantin perempuan, hadiah misteri menanti peneka yang betul iaitu sehelai sejadah dan surah yassin.

Malam tu jugak acara potong kek harijadi ayah dan kakak sebab kebetulan hari jadi kakak haritu dan ayah dua hari sebelum tu. Yang lawaknya, bukan main lagi mak saudara aku (adik bongsu ayah) beria suruh sepupu-sepupu aku ambik gambar kononnya nak suapkan kek untuk ayah, sekali tengok, bukan ke mulut, tapi ke janggut ayah yang dah macam pak arab tuh. Hihi, semua kitorang ketawa time tuh. Haha. Ayah terkena dah...

Waktu majlis kawen sepupu ni jugak, dalam masa yang sama diadakan majlis aqiqah anak abang sulung dan enam lagi bayi yang lain anak-anak sepupu yang lain. Ramai kan? Hehe, buat macam ni lagi jimat kos buat sekali gus. Waktu ni memang ramai budak-budak kecik, tak menang tangan nak dukung diorang semua. Hihi.




Bahagianya bila berada di rumah ada anak-anak kecik teh ika ni yang asyik nak gadoh je kalau berjumpa. Sakit perut tahan gelak nengok gelagat diorang nih. Haha, tak menang tangan layan kerenah diorang :'D




Bahagia jugak tengok ayah bermain dengan cucu-cucunya malam tu. Bukan main seronok lagi Aqeel dan Amira main dengan Atok diorang. Bahagiakan bila ada family besar macam ni. Dan, aku merasakan yang abang-abang aku tiga orang lagi tu bakal menyusul kemudian ke gerbang pelamin. Hihi, dua orang dah ade calon, sorang tu yang kembar aku tak pasti, tengah mencari puteri raja katanya. Haha. Abang sulung dah ade dua orang anak, kakak ade sorang anak, semoga abang-abang yang bujang tiga orang bakal menyusul jugak. Hehe, umur pun dah 27 tahun yang kembar, yang sorang lagi tu 26 tahun nak merisik katanya tahun ni, semoga dipermudahkan.




‎" Orang yang selalu meminta maaf bukan bererti dia lebih banyak kesalahan tetapi ianya kerna mahu mengurangkan beban apabila 'pergi' mengadap ALLAH S.W.T "



No comments: