1.2.13

Kurus dengan teh herba

 Assalamualaikum 


GOOGLE


Agak lama rasanya tak kongsikan tips untuk pembaca-pembaca semua kan. Jadi, hari ni di pagi jumaat dengan berbesar hatinya aku nak kongsikan cara aku jaga badan aku selama ni. Memang tak dinafikan badan aku ni jenis yang cepat sangat naik berat badan kalau tak kontrol makan. Bila berat badan dah naik mulalah nak menggelabah. Belum lagi kalau orang cakap aku berisi/gemok, histerialah jadinya sampai nekad taknak makan,puasalah maksudnya. Fuhh, itu cara dulu. Memang sanggup berlapar semata-mata nak diet, taknak gemok. 


Sekarang, aku main makan je tak kontrol sangat sebab adanya teh herba nih. Memang sangat berkesan untuk merekamereka yang nak buang air besar dengan lancar. Fuhh, lancar sangat beb. Takyah nak tunggu, minum je teh ni konfem akan masuk toilet buang semua yang tak patut. Lega rasanya tau. Tapi kene tahan la selalu pergi jenguk toilet. So, ambik masa yang sesuai untuk minum teh ni. Jangan pulak dok minum teh ni time nak turus kelas/kuliah, time nak turun kerja, memang nayelah jawabnye.


Aku sekarang jenis yang pantang kalau nampak berat aku bermula dari angka 5 ket depan. Memang pantang habis. Kalau 5 je mulalah nak menggelabah cari teh herba nih. Berat yang paling berat pernah aku alami 52kg, tu pun waktu aku form 5 dulu. Macam tak caye je berat aku seberat tu. Tingkatan 5 lagi tuh, sekarang berat aku tak tentu, kadangkadang 47kg, 48kg, 49kg. Tapi bila aku dah betolbetol diet, kontrol makan, minum teh herba semua, 45kg jadinye. Dan berat itulah yang aku memang nak selama ni. Tapi tak dapat nak maintainkan sampai sekarang. Kalau boleh aku nak maintainkan 45kg - 46kg je. Paling berat pun nak 48kg. 


Sekarang memang susah nak maintainkan berat badan lagilagi kalau dah kat rumah. Memang susah gila beb, susah gila. Mulut ni asyik dok minta makanan jah. Fuhh, aku pun dok layan gak perut nih, main makan aje. Nasib baik penyelamat aku teh herba ni ade. Takdelah risau sangat. Teh herba ni boleh tahan lame tau. Teh yang aku makan sekarang ni pun tak habishabis lagi, semester lepas aku beli. Tu pun baru setengah minum, siap aku suruh membemembe aku minum lagi, tak jugak habishabis. Teh herba ni memang tak sedap rasanya, ade rasa pahitpahit, memang tak sedaplah. Tapi, untuk menyedapkannya, aku letaklah gula sikit, biar hilang sikit rasa pahit tu, nama pun herba kan?


Pensyarah aku pernah cakap tau dalam kelas "perempuan kalau orang panggil gemok diorang akan histeria", nah..hambekk kau. Memang ade benarnya jugak. Haha! Kalau yang jenis macam aku nih memang pantang kalau orang cakap aku berisi/gemok. Memang diet terus lepas tuh. Sekarang berat aku 51kg beb. Perghhh, memang histeria habis aku dok rumah asyik dok makan jah ni. Tapi, jangan risau, waktu menaip entry nih pun aku tengah dok layan minum teh herba. Hehe, nak maintain berat badan kenelah selalu jaga badan kan?



Till then...





ieyka_Nz






1 comment:

vita min said...

nak cuba teh ini tak?

http://vitaminformeandyou.blogspot.com/2013/03/shaklee-cinch-energy-tea-mix.html